Jaka karma jest dobra dla mojego pupila ? - dobór karmy i najczęstsze błędy żywieniowe

By | 07:29:00 2 comments
Decydując się na karmienie naszego pupila gotową karmą, staje przed nami obowiązek wybrania odpowiedniego i dobrze zbilansowanego posiłku co tylko z pozoru jest proste. Dużo ludzi kupuje karmę często reklamowaną, czy też łatwo dostępną w marketach. Mimo wielu wpisów na internecie ludzie wciąż wybierają karmy śmieciowej jakości typu pedigree czy chappi. Dlaczego mimo świadomości i przeczytania wielu artykułów na temat  psiego jedzenia właściciele zwierząt decydują o kupnie tzw. "psich fast foodów"? 
1.  "Mój weterynarz mówi,  że to dobra karma"
 Zdarzają się weterynarze, którzy czerpią korzyści finansowe z promowania wyżej wymienionych karm. Sponsorzy hojnie obdarowują gabinety weterynaryjne, by lekarze polecali ich produkty. Powinniśmy unikać takich weterynarzy nawet jeśli obdarzamy ich zaufaniem.
2.  "Widziałam ją w gazecie"
Skuteczna reklama telewizyjna, internetowa lub prasowa produktu to połowa sukcesu dla wielu producentów. Miłe słówka na opakowaniu, są łatwo dostrzegalne przez nasze oko. 
3.  "Mogę ją kupić w każdym sklepie"
Łatwo dostępna. Nie znajdziemy karmy dobrej jakości w przeciętnym sklepie, dlatego ludzie wybierają karmę która leży na półkach zwykłego marketu.
4. "Moje psy chętnie ją jedzą"
A wam smakują hamburgery z Kfc ? No pewnie ! Mają tyle dodatków smakowych, że nikt się im nie oprze. Tak samo z psimi karmami. 
5. "Mój pies czuje się po niej świetnie" 
Kiedyś zdrowie na fast foodach przestanie dopisywać a czasu już nie cofniemy. 
6. "Nie stać mnie na drogie karmy"
Porównując dawkowanie byle jakiej karmy i karmy lepszej jakości zauważymy że dzienna porcja dobrego jedzenia jest o wiele niższa, co po przeliczeniach oznacza też, że tańsza. Nie stać cie na dobrą karmę? A na leczenie po byle jakiej będzie? 

Wiemy już że nie powinno się kupować pierwszej lepszej karmy, a więc jaką wybrać? Na rynku zoologicznym mamy bardzo duży wybór produktów, od karm średniej jakości, po premium i super premium. Robiąc pierwsze zakupy powinniśmy przede wszystkim spojrzeć na skład karmy, jako pierwszy wymieniony składnik możemy znaleźć zboża (czego należy unikać) lub mięso (taką wybieramy). Jeśli nasz pies nigdy wcześniej nie jadł danego jedzenia nie kupujmy worka 15kg bo może się okazać że produkt nie będzie mu służył, dlatego pierwsze opakowanie powinno być nie większe niż 3kg. Cena dobrej karmy waha się od 90zł do ponad 200zł. 
Kilka karm porównane cenowo.
 Zawsze gdy wybiorę sobie kilka karm, które spełniają moje wymagania, robię z nimi taką tabelkę i je porównuje. Największą uwagę zwracam na cenę dziennej dawki i ilość mięsa. 
Karmy o takiej samej cenie dużego worka mogą mieć zupełnie różną cenę za dzienną porcje. 
Wykonanie takiej tabelki bardzo często pomaga przekonać rodziców do lepszej karmy. Tak akurat było w moim przypadku. :)
Najczęściej popełniane błędy
1. Źle wybrana karma. Posiłek pupila powinien być dobry jakościowo i dobrany do indywidualnych potrzeb naszego przyjaciela. Zdarzają się psy ( --->Luna <--- ), które mają różnego typu uczulenia np. na drób czy zboża, dlatego powinniśmy unikać tych składników jeśli podejrzewamy lub mamy pewność o alergii pokarmowej. 
2. Nie odmierzamy odpowiednio porcji. Każde opakowanie posiada tabelkę z dawkowaniem i nie dał ją tam producent przypadkiem, pisze w niej ile pies o danej wadze powinien zjeść gram karmy. Odmierzamy dokładnie taką ilość (możemy zważyć na wadze domowej lub specjalnej z zoologicznego ). Dawanie psu "na oko" lub tyle by już więcej nie zmieścił kończy się nadwagą, co jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia naszego pupila.
3. Raz dajemy domowe jedzenie a raz sklepowe. Mieszając sposoby karmienia bardzo łatwo zaburzyć równowagę mikroelementów co może prowadzić do nieodpowiedniej wagi naszego psa. 

Sama popełniłam bardzo dużo błędów, dlatego staram się przestrzegać przed nimi innych właścicieli. Nie od zawsze posiadałam wiedzę na temat mojego przyjaciela, ale teraz gdy ją mam zamierzam wykorzystać ją dobrze i podzielić się nią z innymi.


Nowszy post Starszy post Strona główna

2 komentarze:

  1. Bardzo fajny post! Muszę ten post dać do przeczytania mojej mamie, bo ona wiecznie się ze mnie śmieje, że czytam skład karmy dla trójki ;)

    Pozdrawiamy justbobik.blogspot.com :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas wytłumaczyć było bardzo ciężko, zrobiłam jej tabelkę i zrozumiała, teraz już wie jak ważna jest dobra karma. :)

      Usuń